Új lakóépület tervezése egyszerű bejelentéssel

A szabályozás szerint új lakóépület tervezésekor az engedélyeztetés helyett egyszerű bejelentés szükséges:

  • 300 m2 alatti lakóépület építése, valamint az építési munkákhoz kapcsolódó tereprendezés, támfalépítés esetén;
  • a természetes személy, tehát nem vállalkozó építtető által bejelentett, 300 m2-t meghaladó új lakóépület építése estén, azzal a feltétellel, hogy az épületben csak egy lakás található, és az építmény saját lakhatásra készül.

Az egyszerű bejelentés az adott építkezéshez rendelt elektronikus építési napló (e-építési napló) készenlétbe helyezésével valósul meg. Az építőipari kivitelezési tevékenységről szóló kormányrendeletben meghatározottakon túlmenően a készenlétbe helyezés feltétele az építésztervező által az elektronikus építési naplóba feltöltendő kivitelezési dokumentáció.

A tervezés folyamatának lépései az alábbiak:

1.    Tervezési program
A kiválasztott telek lehetőségeinek és korlátainak meghatározása után (link a „Szaktanácsadás építési telek kiválasztásával, alkalmasságával kapcsolatban” szöveghez) az építtetővel közösen elkészítjük a tervezési programot. A tervezési program olyan szöveges dokumentum, amely tartalmazza az építészeti és műszaki tervezés tárgyát képező építési tevékenységgel kapcsolatos alapvető megbízói elvárásokat, követelményeket, és az ezek megvalósításával kapcsolatos tervezői álláspontot, a tervezési és az építési tevékenység ütemezését.

A gyakorlat szerint először az építtető összeállítja az igényeit, elképzeléseit, majd építész tervezőként tanácsadással segítjük az építtetőt, hogy biztosítsuk a program szakszerűségét, valamint jogi- és műszaki szempontok szerinti megvalósítását.

Építészmérnöki tanácsadás

2.    Ajánlat - megrendelés

Felülvizsgálat után véglegesítjük a tervezői programot, majd elkészítjük az ajánlatot az építtető részére.

3.    Vázlatterv

Miután az építtető megrendelte a tervezést, elkészítjük a lakóépület vázlattervét, mely a megrendelői igények és a tervezői javaslatok összehangolását és azok rögzítését szolgálja. A telek és a környezeti adottságokat (közművesítés, terepadottságok, benapozás, altalaj szerkezet, stb.), valamint a hatósági előírásokat figyelembe véve a vázlattervben megfogalmazzuk az épület elhelyezését a telken belül, a lakóház megközelítését, térkapcsolatokat, tömegformát, belső közlekedési rendszert, közös használatú tereket. A tervanyag 1:200 léptékű helyszínrajzot, alaprajzokat látványtervet is tartalmazhat. A terv ebben a fázisban még könnyen alakítható, módosítható.

4.    Jóváhagyott vázlatterv

Az építtető jóváhagyja az igényeit kielégítő, számára megfelelő vázlattervet. Következő lépés a szakági tervezők kiválasztása, mely feladatra bevonhatók az építtető által preferált szakági tervezők, illetve mi is tudunk javaslatot tenni. A jóváhagyott vázlatterv alapján az építtető (generál tervezés vállalásakor az építésztervező) ajánlatot kér a lakóépület statikai-, épületgépészeti-, valamint épületvillamossági bejelentési munkarészek elkészítésére.  A továbbiakban az építtető ajánlatot kér az épület kivitelezőjétől az egy összegű becsült kivitelezési költségre. 

5.    Munkaközi kiviteli tervek

A jóváhagyott vázlatterv alapján elkészítjük a munkaközi kiviteli tervet. Az 1:100 léptékű munkaközi kiviteli terv dokumentáció tartalmazza a helyszínrajzot, a kitűzési helyszínrajzot, az utcaképet, az eltérő szintek alaprajzait, a metszeteket, a homlokzatokat, valamint az építészeti műszaki leírást. A munkaközi kiviteli terv alapján az építtető (generál tervezés vállalásakor az építésztervező) megrendeli a szakági bejelentési munkarészeket. A szakági tervezők a rendelkezésükre bocsátott építészeti munkaközi kiviteli tervek alapján az építész tervezővel és az építtetővel egyeztetve elkészítik a szakági bejelentési munkarészeket, majd megküldik azokat részünkre. A munkaközi kiviteli tervek alapján az építtető megrendeli a lakóház kivitelezésének tételes költségvetését.

6.    A bejelentési eljáráshoz tartozó kiviteli tervdokumentáció

A szakági bejelentési munkarészek figyelembe vételével 1:50 léptékben véglegesítjük a lakóház kiviteli tervdokumentációját, mely tartalmazza a kivitelezéshez szükséges összes részletet tartalmazó tervfajtát, úgy mint: 

  1. Aláírólap tervjegyzékkel
  2. Helyszínrajz
  3. Kitűzési helyszínrajz
  4. Utcakép
  5. Eltérő szintek alaprajzai
  6. Metszetek
  7. Homlokzatok
  8. Tartószerkezeti tervek (a statikus munkarészeként)
  9. Épületgépészeti és épületvillamossági rendszerleírás (a szakági tervezők munkarészeként) 
  10. Műszaki leírás
  11. Költségvetési kiírás (a kivitelező munkarészeként)

7.    Bejelentés

Az egyszerű bejelentés a tervezett építési kivitelezési tevékenységre nyitott e-építési napló készenlétbe helyezésével valósul meg. A készenlétbe helyezés az építtető és az építésztervező közös tevékenységének eredménye. Az építés megkezdése előtt minimum 16 nappal kell az építési naplót készenlétbe helyezni.
Az e-építési napló közvetlenül a https://enaplo.e-epites.hu/enaplo oldalon érhető el. Az e-építési napló alkalmazásban aktív tevékenység végzéséhez a felhasználónak először regisztrálni kell, melyhez személyes Ügyfélkapuval kell rendelkezni. Az Ügyfélkapu a magyar kormányzat elektronikus ügyfélbeléptető és azonosító rendszere, mely a https://magyarorszag.hu Kormányzati Portálon található. 

Az építtető/meghatalmazottja a nyitó oldalon a „Készenlétbe helyezések”, majd az „Új e-napló egyszerű bejelentés kérelem benyújtása” lehetőség kiválasztása után feltölti a saját adatait, a kérelem jogcímét, a napló alapadatait, a beruházás és a tervező adatait valamint NÜJ számát. Az építtető az e-építési napló használatáért rendszerhasználati díjat fizet. 

Miután építész tervezőként az építtetőtől a naplóhoz a hozzáférést megkaptuk, feltöltjük az egyszerű bejelentés jogszabály szerinti kötelező mellékleteket. Ezután az e-építési napló alkalmazásban az építtető benyújtja a készenlétbe helyezés kérelmet. A készenlétbe helyezésről PDF formátumú visszaigazolás nyomtatható a rendszerben. 

A készenlétbe helyezésről a rendszer belső üzenetet küld az illetékes építésügyi hatóságnak, amely a bejelentésről tájékoztatja a telek fekvése szerinti területi szakmai kamarát, a települési önkormányzat jegyzőjét, a telek tulajdonosát, amennyiben nem az építtető a tulajdonosa, vagy más személy is rendelkezik tulajdonjoggal. A kivitelezést 15 nap elteltével lehet megkezdeni a kivitelező számára a munkaterület átadását követően.

Vissza